Planujesz podjęcie współpracy z zewnętrznym konsultantem? A może już zacząłeś rozglądać się po rynku w poszukiwaniu najlepszego dostawcy usług rekrutacyjnych, ale nie wiesz, na kogo się zdecydować? Podpowiemy Ci, jak wybrać agencję rekrutacyjną.
Twoja firma dynamicznie się rozwija i potrzebujesz nowych pracowników. Ktoś z Twojego zespołu zrezygnował z pracy, a Ty musisz znaleźć kogoś na jego miejsce. Sytuacja jednego z pracowników zmusza go do wzięcia długoterminowego urlopu, więc trzeba znaleźć zastępstwo. To tylko kilka powodów, dla których warto zastosować Outsourcing Procesu Rekrutacji. Jak wybrać agencję rekrutacyjną, zwłaszcza w tak trudnych dla pracodawcy warunkach?
Jak wybrać agencję rekrutacyjną – priorytety
Podpowiadamy, jak wybrać agencję rekrutacyjną i na co zwrócić szczególną uwagę podczas poszukiwań. Dzięki naszym wskazówkom będziesz mieć pewność, że Twój ostateczny wybór będzie słuszny.
Agencja rekrutacyjna z długoletnim stażem na pewno może pochwalić się bogatym doświadczeniem w prowadzeniu projektów rekrutacyjnych. Przez ten czas jej pracownicy mieli okazję zmierzyć się z wieloma różnorodnymi wyzwaniami. Kryzysy na rynku pracy, rynek pracodawcy czy pracownika – firma, która długo funkcjonuje, z pewnością potrafi sobie z nimi poradzić. Czy to samo można powiedzieć w przypadku młodego startupu, który został założony dopiero kilka lat temu? Niekoniecznie.
W pierwszej kolejności warto dowiedzieć się, kto jest szefem agencji. Istotne jest jego wcześniejsze doświadczenie w branży oraz to, gdzie zdobywał wiedzę, którą przekazał konsultantom.
Sprawdź pracowników agencji w Internecie. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jak długo są związani z firmą oraz ile mają kontaktów w swojej sieci na LinkedIn. Pozwoli Ci to oszacować, do jak dużej liczby osób mogą dotrzeć. Na ich profilach na LinkedIn możesz też prześledzić ich ścieżkę kariery (np. wcześniejsze zatrudnienie czy wewnętrzne awanse) oraz posiadane przez nich umiejętności. Wieloletnie doświadczenie konsultanta na pewno wpłynie pozytywnie na jakość współpracy oraz realizację projektu. Natomiast duża rotacja w agencji rekrutacyjnej i niedoświadczona kadra może oznaczać kłopoty: brak jakości i spójności. Skutkiem tego może być niski poziom świadczonych usług, z których nie będziesz zadowolony.
Nasze wskazówki
Prawdopodobnie pierwszy raz zetkniesz się z agencją rekrutacyjną, odwiedzając jej stronę internetową. Warto poświęcić temu dłuższą chwilę, bo strona internetowa to w pewnym sensie wizytówka agencji. Znajdziesz na niej informacje, które będą dla Ciebie niezwykle przydatne. Dowiesz się, jakie usługi oferuje firma, czy ma zawarte partnerstwa z innymi organizacjami i czy oferuje gwarancję na swoich kandydatów. Media społecznościowe (np. LinkedIn, Facebook lub YouTube) powinny być aktywnie powiązane ze stroną. Rekrutacja to branża w głównej mierze internetowa, dlatego dobra agencja powinna starać się być aktywna w internecie.
Warto sprawdzić, czy strona jest łatwa w obsłudze. Czy zastosowane są na niej najnowsze technologie oraz, czy informacje i układ są przejrzyste. Pamiętaj, że z tego, jak firma prezentuje samą siebie, możesz wywnioskować, jak będzie reprezentować swoich klientów. Zwróć również uwagę, jak szybko strona się ładuje. Jeżeli musisz czekać dłużej niż kilkanaście sekund, potencjalny kandydat będzie musiał czekać przynajmniej tyle samo czasu, aby wgrać swoje CV. W obecnej sytuacji na rynku nawet tak drobny z pozoru szczegół może mieć wpływ na sukces.
Ogłoszenia i referencje
Ogłoszenia są jednym z najstarszych narzędzi do rekrutacji pracowników. Zwykłe skopiowanie przesłanego przez Ciebie opisu stanowiska i opublikowanie go w portalu z ogłoszeniami już nie wystarczy, aby zachęcić kandydatów do aplikowania. Sprawdź, jak dana agencja promuje w internecie stanowiska i projekty, nad którymi aktualnie pracuje. Dobre agencje znają różnicę pomiędzy opisem stanowiska a ogłoszeniem o pracę. Wiedzą, które z nich jest dokumentem prawnym, a którego należy użyć w celach marketingowych. Atrakcyjne ogłoszenie powinno wyróżniać się na tle innych. Musi być kreatywne, zawierać techniki pisania tekstów zaczerpniętych z copywritingu i być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek (SEO).
Na stronie godnej zaufania agencji znajdziemy referencje zadowolonych klientów oraz poświadczenia jej wcześniejszych sukcesów (np. kilka case studies). Nie zrażaj się, jeżeli nie znajdziesz imiennej listy klientów. Bardzo często agencje nie mogą tych informacji ujawniać i nie jest to nic niepokojącego. Możesz też zajrzeć na profile konsultantów. Tam sprawdzisz referencje wystawione im przez osoby, z którymi zespół współpracował do tej pory. Liczne firmy mają w swojej ofercie ponadto usługę Executive Search – Kraków jest tutaj jednym z wiodących polskich miast jeśli chodzi o liczbę usługodawców oferujących RPO. Zanim jednak skorzystamy z oferty, należy ją skrupulatnie sprawdzić.
Prowadzenie projektów
Skontaktuj się z przedstawicielem agencji i zapytaj, jak w firmie wygląda podejście do pracy nad projektami. Istotny jest sposób, w jaki konsultanci szukają i kontaktują kandydatów. Najlepsze agencje to takie, które indywidualnie podchodzą do każdego klienta i odpowiednio dopasowują do niego swoje usługi oraz metody pracy.
Aby zrealizować zlecenie, dobry rekruter musi poznać twoje potrzeby i otrzymać od Ciebie wiele informacji. Bądź gotowy na to, że jeżeli zdecydujesz się na współpracę, agencja często będzie się z Tobą kontaktować. Rekruter może zapytać Cię m.in. o szczegóły projektu, wymagania stawiane kandydatowi oraz o to, gdzie dane stanowisko usytuowane jest w strukturze organizacji. Osoba prowadząca projekt będzie też chciała poznać Twoją firmę z punktu widzenia kogoś, kto już tam pracuje. Dzięki temu dobrze zrozumie, w jaki sposób zachęcić do rozmów potencjalnych kandydatów i przekazać im jak najwięcej informacji.
Jeżeli rekruter poprosi Cię jedynie o opis stanowiska i będzie uważać, że już posiada komplet informacji i wiedzę, jak skutecznie przeprowadzić dla Ciebie rekrutację, prawdopodobnie nie masz do czynienia z dobrym dostawcą i szanse na powodzenie Twojej rekrutacji są niskie. Podczas rozmowy z rekruterem zwracaj uwagę, jakie pytania zadaje i czy rozumie Twoją organizację. Outsourcing Procesu Rekrutacji wymaga wielu wcześniejszych konsultacji i przygotowań.
Jak wybrać agencję rekrutacyjną – specjalistyczne narzędzia
Sprawdź, czy agencja rekrutacyjna ma dostęp do dobrego systemu klasy ATS (Applicant Tracking System). To kolejne podstawowe narzędzie w rekrutacji, służące do tworzenia baz danych oraz do śledzenia aplikacji. Dobry ATS powinien zapewniać zgodność z przepisami RODO oraz wysoki poziom ochrony danych osobowych. Współpraca z agencją, która nie postępuje zgodnie z zasadami RODO i nie ma oficjalnej zgody na przetwarzanie danych od kandydata, może w przyszłości sprawić wiele problemów natury prawnej. Na swojej stronie agencja powinna jasno określać, w jakim celu i zakresie przetwarza dane oraz co trzeba zrobić, aby je usunąć.
Blog
Jest to raczej ciekawy dodatek niż najważniejsze kryterium. Jeżeli ktoś uważa się za eksperta w swojej dziedzinie, powinien potrafić o niej mówić albo pisać. Najlepszym miejscem jest blog i publikowane na nim artykuły o samej rekrutacji, ale też o branży klientów agencji. W zależności od treści takie publikacje przynoszą kilka korzyści, m.in. promują klienta i jego branżę, informują o najnowszych trendach, ale też mogą zainspirować kandydatów do aplikowania, co ułatwi zamieszczony w nich link do odpowiedniego ogłoszenia.
Mamy nadzieję, że powyższe informacje pomogą Ci w wyborze, z którego będziesz zadowolony i który przerodzi się w owocną i długoletnią współpracę.