

Planujesz podjęcie współpracy z zewnętrznym konsultantem ? A może już zacząłeś rozglądać się po rynku w poszukiwaniu najlepszego dostawcy usług rekrutacyjnych, ale nie wiesz, na kogo się zdecydować? Pomożemy Ci podjąć jak najlepszą decyzję.
Twoja firma dynamicznie się rozwija i potrzebujesz nowych pracowników. Ktoś z Twojego zespołu zrezygnował z pracy, a Ty musisz znaleźć kogoś na jego miejsce. Sytuacja jednego z pracowników zmusza go do wzięcia długoterminowego urlopu, więc trzeba znaleźć zastępstwo. To tylko kilka powodów, dla których warto współpracować z agencją rekrutacyjną.
Na samym początku poszukiwań firmy zajmującej się rekrutacją i headhuntingiem możesz mieć wiele pytań oraz wątpliwości. Bo o ile znalezienie jakiejś agencji nie jest trudne, to jak znaleźć tę idealną? Która z nich będzie świadczyła najlepsze usługi i oferowała wysoki poziom współpracy, z którego będziesz zadowolony?
Podpowiadamy na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań. Dzięki naszym wskazówkom będziesz mieć pewność, że Twój ostateczny wybór będzie słuszny.
1. Historia firmy na rynku.
Agencja rekrutacyjna z długoletnim stażem na pewno może pochwalić się bogatym doświadczeniem w prowadzeniu projektów rekrutacyjnych. Przez ten czas jej pracownicy mieli okazję zmierzyć się z wieloma różnorodnymi wyzwaniami. Kryzysy na rynku pracy, rynek pracodawcy czy pracownika – firma, która długo funkcjonuje z pewnością potrafi sobie z nimi poradzić. Czy to samo można powiedzieć w przypadku młodego startupu, który został założony dopiero kilka lat temu? Niekoniecznie.
Warto dowiedzieć się, kto jest szefem agencji, jakie jest jego wcześniejsze doświadczenie w branży oraz gdzie zdobywał wiedzę, którą przekazał konsultantom.
2. Konsultanci
Sprawdź pracowników agencji w Internecie. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jak długo są związani z firmą oraz ile mają kontaktów w swojej sieci na LinkedIn (pozwoli Ci to oszacować, do jak dużej liczby osób mogą dotrzeć). Na ich profilach na LinkedIn możesz też prześledzić ich ścieżkę kariery (np. wcześniejsze zatrudnienie czy wewnętrzne awanse) oraz posiadane przez nich umiejętności. Wieloletnie doświadczenie konsultanta na pewno wpłynie pozytywnie na jakość współpracy oraz realizację projektu. Natomiast duża rotacja w agencji rekrutacyjnej i niedoświadczona kadra, może oznaczać problemy: brak jakości i spójności. Skutkiem tego może być niski poziom świadczonych usług, z których nie będziesz zadowolony.
3. Strona internetowa
Prawdopodobnie pierwszy raz “spotkasz się” z agencją rekrutacyjną odwiedzając jej stronę internetową. Warto poświęcić temu dłuższą chwilę, bo strona internetowa to w pewnym sensie wizytówka agencji. Znajdziesz tu informacje, które będą dla Ciebie niezwykle przydatne, m.in. jakie usługi oferuje firma, czy ma zawarte partnerstwa z innymi organizacjami i czy oferuje gwarancję na swoich kandydatów. Na stronie powinny znaleźć się linki do mediów społecznościowych (np. Linkedin, Facebook lub Youtube). Rekrutacja to branża w głównej mierze internetowa, dlatego dobra agencja powinna starać się być aktywna w Internecie.
Warto sprawdzić, czy strona jest przyjazna dla użytkownika, czy zastosowane są na niej najnowsze technologie oraz czy informacje i układ są przejrzyste. Pamiętaj, że z tego jak firma prezentuje samą siebie możesz wywnioskować, jak będzie reprezentować swoich klientów. Zwróć też uwagę jak szybko strona się ładuje – jeżeli musisz czekać dłużej niż kilkanaście sekund, potencjalny kandydat będzie musiał czekać przynajmniej tyle samo czasu, aby wgrać swoje CV. W obecnej sytuacji na rynku nawet tak drobny z pozoru szczegół może mieć wpływ na sukces.
4. Ogłoszenia
Ogłoszenia są jednym z najstarszych narzędzi do rekrutacji pracowników, jednak zwykłe skopiowanie przesłanego przez Ciebie opisu stanowiska i opublikowanie go w portalu z ogłoszeniami już nie wystarczy aby zachęcić kandydatów do aplikowania.
Sprawdź jak dana agencja promuje w Internecie stanowiska i projekty, nad którymi aktualnie pracuje. Dobre agencje znają różnicę pomiędzy opisem stanowiska a ogłoszeniem o pracę i wiedzą, które z nich jest dokumentem prawnym, a którego trzeba użyć w celach marketingowych. Atrakcyjne ogłoszenie powinno wyróżniać się na tle innych, być kreatywne, zawierać techniki pisania tekstów zaczerpniętych z copywritingu i być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek (SEO).
5. Referencje
Na stronie godnej zaufania agencji powinny znaleźć się referencje wystawione przez klientów oraz poświadczenia jej wcześniejszych sukcesów (np. kilka case studies). Nie zrażaj się, jeżeli nie znajdziesz imiennej listy klientów – bardzo często agencje są zobowiązane, aby takich informacji nie ujawniać i nie jest to nic niepokojącego. Możesz też zajrzeć na profile konsultantów i sprawdzić referencje wystawione im przez osoby, z którymi zespół współpracował do tej pory.
6. Prowadzenie projektów
Skontaktuj się z przedstawicielem agencji i zapytaj, jak w firmie wygląda podejście do pracy nad projektami oraz jak konsultanci szukają i kontaktują kandydatów. Najlepsze agencje to takie, które indywidualnie podchodzą do każdego klienta i odpowiednio dopasowują do niego swoje usługi oraz metody pracy.
Aby zrealizować zlecenie dobry rekruter musi poznać twoje potrzeby i otrzymać od Ciebie wiele informacji. Bądź gotowy na to, że jeżeli zdecydujesz się na współpracę, agencja często będzie się z Tobą kontaktować. Rekruter może zapytać Cię m.in. o szczegóły projektu, wymagania stawiane kandydatowi, gdzie stanowisko usytuowane jest w strukturze organizacji. Osoba prowadząca projekt będzie też chciała poznać Twoją firmę z punktu widzenia kogoś, kto już tam pracuje, tak aby dobrze zrozumieć, w jaki sposób zachęcić do rozmów potencjalnych kandydatów i przekazać im jak najwięcej informacji. Jeżeli rekruter poprosi Cię jedynie o opis stanowiska i będzie uważać, że już posiada komplet informacji i wiedzę jak skutecznie przeprowadzić dla Ciebie rekrutację, prawdopodobnie nie masz do czynienia z dobrym dostawcą i szanse na powodzenie Twojej rekrutacji są niskie. Podczas rozmowy z rekruterem zwracaj uwagę, jakie pytania zadaje i czy rozumie Twoją organizację.
7. Ochrona danych osobowych
Sprawdź czy agencja rekrutacyjna ma dostęp do dobrego systemu klasy ATS (Applicant Tracking System). To kolejne podstawowe narzędzie w rekrutacji, służące do tworzenia baz danych oraz śledzenia aplikacji. Dobry ATS powinien zapewniać zgodność z przepisami RODO oraz wysoki poziom ochrony danych osobowych. Współpraca z agencją, która nie postępuje zgodnie z zasadami RODO i nie ma oficjalnej zgody na przetwarzanie danych od kandydata, może w przyszłości sprawić wiele problemów natury prawnej. Na swojej stronie agencja powinna jasno określić w jakim celu i zakresie dane są przetwarzane oraz co trzeba zrobić aby je usunąć.
8. Blog
Jest to raczej ciekawy dodatek niż najważniejsze kryterium, ale jeżeli ktoś uważa się za eksperta w swojej dziedzinie, powinien potrafić o niej mówić albo pisać. Najlepszym miejscem jest blog i publikowane na nim artykuły o samej rekrutacji, ale też o branży klientów agencji. W zależności od treści takie publikacje przynoszą kilka korzyści, m.in. promują klienta i jego branżę, informują o najnowszych trendach, ale też mogą zainspirować kandydatów do aplikowania, co ułatwi zamieszczony w nich link do odpowiedniego ogłoszenia.
Mamy nadzieję, że powyższe informacje pomogą Ci w wyborze, z którego będziesz zadowolony i który przerodzi się w owocną i długoletnią współpracę.