Nadszedł ten moment, w którym potrzebujesz rozbudować swój zespół. Być może już o tym wiesz albo dopiero czeka Cię to odkrycie – rekrutowanie programistów tak naprawdę nie jest takie łatwe. Owszem, specjalistów na rynku jest wielu, ale gdy zaczniesz odpowiednio ich kategoryzować, to może się okazać, że tych spełniających wymagania, chcących zmienić pracę i zainteresowanych pracą właśnie dla Ciebie wcale nie jest tak dużo. W realizacji tego trudnego zadania pomoże Ci agencja rekrutacyjna.
Podczas zatrudniania programistów warto skorzystać z pomocy z zewnątrz. Dlatego przygotowaliśmy kilka wskazówek. Przydadzą Ci się one, jeżeli agencja rekrutacyjna będzie Twoim pomocnikiem podczas całego procesu poszukiwania pracownika. Jeśli będziesz się do nich stosował, współpraca będzie przyjemna i korzystna dla obu stron.
Zanim zaczniesz rekrutację
Korzystanie z usług zewnętrznej agencji rekrutacyjnej określa się jako Recruitment Process Outsourcing. Umożliwia ona oddanie tego procesu w ręce specjalistów oraz uniknięcie kierowania się podświadomymi uprzedzeniami w procesie rekrutacyjnym. Zanim się jednak do niej zwrócisz, zastanów się, kogo dokładnie szukasz. Agencja rekrutacyjna ceni sobie dobry brief. Szczegółowy opis stanowiska to podstawa sukcesu. Jeżeli powiesz agencji po prostu, że szukasz Javowca, od razu możesz się spodziewać pytania – ale jakiego? Ile powinien mieć lat doświadczenia i jaki zestaw umiejętności? Z jakimi projektami miał dotychczas do czynienia? Czy będzie pracował sam, czy też musi umieć działać w zespole? Te pytania są niezbędne, żeby zacząć pracę i przedstawić Ci wartościowych kandydatów.
Zaznacz, jakie obszary kompetencji powinna sprawdzić agencja. Podpowiedz, jakie pytania rekruterzy mogą zadawać kandydatom, żeby od razu wyselekcjonować najlepszych programistów. Im więcej rekruter wie na początku procesu, tym więcej czasu zaoszczędzisz podczas całej rekrutacji. Czy korzystając z usług agencji, tniemy koszty rekrutacji? Oczywiście, że tak – oszczędzamy czas pracowników, zasoby HR, nie płacimy za wynajem dodatkowych pomieszczeń.
Agencja rekrutacyjna – aktywna pomoc w znalezieniu dobrego kandydata
Zadaniem rekrutera jest znalezienie kandydatów pasujących do briefa. Posługuje się on w tym celu różnorodnymi narzędziami i metodami, takimi jak na przykład Executive Search. Skoro rekruter przesłał Ci CV, to uznał, że warto na nie popatrzeć. Poświęć zatem na to 5 minut, a nie 30 sekund i nie szukaj tylko słów-kluczy. Zacznij od przeczytania raportu ze wstępnej rozmowy z kandydatem, który agencja przygotowuje na podstawie otrzymanego od Ciebie briefa. Znajdziesz tam informacje adekwatne do danej roli, a często też takie, których kandydat nie zawarł w CV.
Przygotuj się na to, że być może na rynku nie ma dokładnie takiej osoby, jakiej szukasz. To jest częstym powodem problemów z zatrudnieniem pracownika. Wśród rekruterów słynne jest już określenie „fioletowa wiewiórka” (ang. purple squirrel). Oznacza niemożliwych do znalezienia kandydatów. Jeżeli dostaniesz od rekrutera sygnał, że z dostępnością kandydatów na dane stanowisko może być problem, być może będziesz musiał odpowiednio dostosować swoje oczekiwania, pójść na kompromis w pewnych obszarach kompetencji lub zmienić oferowany poziom wynagrodzenia. Agencja rekrutacyjna zrobi wszystko, co w jej mocy, by znaleźć dla Ciebie pracownika idealnego.
Jeżeli odrzucasz kandydata wysłanego przez rekrutera, wytłumacz, dlaczego to robisz. Być może dopiero po rozmowie z pierwszymi kandydatami będziesz w stanie jeszcze bardziej sprecyzować, kogo tak naprawdę szukasz. Warto dać znać o tym rekruterowi poprzez odpowiedni feedback. Dzięki takiej informacji uczy się on, na co dodatkowo powinien zwrócić uwagę, co w efekcie pozwoli na wysyłanie lepszych ofert. Zwykłe, lakoniczne „nie” jest frustrujące nie tylko dla rekruterów, którzy nie dowiedzą się, co z CV jest nie tak, ale też dla kandydata. Jemu również przekazywany jest feedback. Każdy chciałby wiedzieć, które obszary wiedzy można poprawić i na co zwrócić uwagę przy kolejnej aplikacji.
Ty również musisz być aktywnym rekruterem!
Rekruter znajdzie kandydata, zachęci go do zaaplikowania, przeanalizuje CV, przeprowadzi wstępną rozmowę, porówna jego doświadczenie z wymaganiami. Finalnie przygotuje zestaw dokumentów, które Ci prześle. Od tego momentu to od Ciebie zależy, jak kandydat podejdzie do reszty procesu rekrutacyjnego oraz jak będzie wyglądać jego dalsza motywacja. Tak naprawdę po raz pierwszy kandydat zetknie się z firmą podczas rozmowy z Tobą. Rekruter opowie mu o organizacji i stanowisku, ale wciąż jest to osoba z zewnątrz. Teraz to Ty dbasz o wizerunek firmy, czyli w głównej mierze o to, czy kandydat będzie chciał tam pracować, czy nie.
Coraz częściej na rynku panuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeżeli po rozmowie z kandydatem coś „zaiskrzyło” i od razu wiesz, że to odpowiednia osoba pasująca do roli, to nie czekaj ze złożeniem oferty. Najlepiej zrób to jeszcze tego samego dnia lub dzień później. Musisz pamiętać, że programiści to obecnie chyba najbardziej rozchwytywana grupa zawodowa na rynku. Rekrutacja do Twojego zespołu to prawdopodobnie nie jest jedyny proces, w którym biorą udział. Aktywny kandydat na rynku pracy to rzadkość. Większość to kandydaci pasywni, których rekruterzy muszą przekonać do wzięcia udziału w procesie, co wymaga czasu, energii i przemyślanej strategii. Szkoda stracić tyle włożonego w to wysiłku tylko dlatego, że na samym końcu postanowisz odłożyć decyzję na później.
Po złożeniu oferty przygotuj się na to, że statystycznie co drugi kandydat będzie chciał negocjować stawkę wynagrodzenia. Zazwyczaj inna firma oferuje mu lepsze warunki lub jego obecny pracodawca złożył mu ciekawą kontrofertę. Mamy nadzieję, że tych kilka wskazówek przyda się Wam podczas rekrutacji pracowników, a praca z agencją będzie przebiegać gładko i bezproblemowo.
Jak wybrać odpowiednią agencję rekrutacyjną? Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem.