Spin-off to, w tłumaczeniu na język polski, produkt lub skutek uboczny albo dodatkowa korzyść. Jeżeli zaś chodzi o zastosowanie tego zwrotu w praktyce, wielu ludziom spin-off skojarzy się zapewne z branżą filmową i telewizyjną. W skrócie – bierzemy drugo- albo trzecioplanowego bohatera, który jest bardzo popularny wśród publiczności. Tworzymy dla niego oddzielny film albo serial z nową fabułą skupiającą się na wątkach związanych z oryginałem, ale jednak wprowadzających dużo nowości.
Spin-offy mają miejsce także w korporacjach (w języku angielskim używa się też wtedy określeń spin-out albo starburst). Chociaż zjawisko to samo w sobie jest dobrze znane i spotykane dość często, to nie zawsze kojarzymy jego specjalistyczną nazwę. Jest to sytuacja, w której firma decyduje się na wydzielenie pewnego działu ze swojej struktury. Następnie tworzy z niego osobną firmę. Powstają w ten sposób oddzielne jednostki o różnym stopniu samodzielności. Mogą one korzystać z majątku, siły roboczej, technologii, własności intelektualnej lub gotowych produktów firmy-matki. Spin-off to często siła napędowa macierzystej formy.
Spin-off – osobny wytwór przedsiębiorstwa
Spin-offy mają już doświadczenie, kadrę oraz pewnego rodzaju prestiż, który otrzymują automatycznie dzięki swoim związkom z organizacją macierzystą. Jako spin-off można również potraktować coraz bardziej popularny Outsourcing Procesu Rekrutacji. Jednak fakt, że dana firma jest spin-offem większej, znanej korporacji, czasami nie jest oczywisty. Równie często taka informacja nie trafia do odpowiedniej liczby osób. Dlatego, aby pomóc swoim „dzieciom” wystartować i zaistnieć na rynku oraz w świadomości konsumentów, firmy-matki mogą zdecydować się na kilka działań wspierających. Są nimi przede wszystkim: inwestowanie w nie kapitału własnego, bycie pierwszym klientem spin-offu. Pomóc może również dostarczanie odpowiedniej przestrzeni i infrastruktury potrzebnej do pracy (biurka, telefony, dostęp do internetu itd.) czy oferowanie pomocy prawnej i finansowej. Wszystko po to, aby spin-off mógł jak najszybciej się rozwinąć i zbudować swoją własną, niezależną markę i mocną pozycję. Spin-off oferuje nam ponadto inne rozwiązania niż popularny start-up.
Spin-off i jego zalety
Działanie typu spin-off skutecznie rozwiązuje problem z zatrudnieniem pracowników. Nowy „oddział” firmy to nowy potencjał, który zatrudnieni specjaliści szybko wypełnią swoją energią.
Innowacja i odświeżenie wizerunku – owszem, firmy o ugruntowanej pozycji i z długoletnim stażem postrzegane są jako godne zaufania. Jednak rynek potrafi zmieniać się niezwykle dynamicznie, a konsumenci wciąż oczekują nowości. Spin-off jest w tym przypadku świetnym rozwiązaniem, ponieważ idealnie łączy oba te światy.
Zmiana w strukturze – jeżeli firma chce być innowacyjna i wprowadzać na rynek nowoczesne produkty czy technologie, często musi zmienić sposób, w jaki do tej pory działała. Zatem decyzje muszą być podejmowane szybciej, proces komunikacji musi być łatwiejszy, a metodyki zarządzania projektami zwinniejsze. Wprowadzenie tych zmian w całej organizacji potrafi być niezwykle czasochłonne. Dlatego też, wydzielając jeden dział, który ma ogromny potencjał i nadając mu nową strukturę i sposób zarządzania, zdecydowanie skracamy czas potrzebny na zauważenie pierwszych efektów.
5 powodów, dla których firmy decydują się na spin-offy
- Decyzja o rozwijaniu obiecujących pomysłów, które zostały odłożone na potem, bo nie są w danym momencie priorytetem. Dzięki temu kreatywnym pracownikom nie grozi wypalenie zawodowe.
- Węższa specjalizacja albo rozwój produktu, który odstaje od reszty. Firma może mieć bardzo szerokie portfolio produktów. Niektóre z nich mogą być popularniejsze od innych albo trochę nie pasować do pozostałych. Stworzenie spin-offu pozwoli na skupienie się na tych właśnie produktach bez szkody dla reszty oraz lepsze zarządzanie budżetem.
- Zysk. W zdecydowanej większości przypadków niezależne spin-offy są warte i zarabiają więcej niż w przypadku, gdyby dany dział wciąż był częścią poprzedniej firmy.
- Odcięcie się od historii – ten powód jest rzadki, ale jednak istnieje. Niestety są firmy, którym zdarzają się wpadki albo większe skandale. Sytuacje te negatywnie wpływają na ocenę publiczną i mogą doprowadzić do utraty klientów. Aby „zamortyzować” skutki, takie firmy dokonują spin-offów, które całkowicie rezygnują z możliwości powiązania ich z firmą-matką.
- Brak satysfakcjonujących ofert kupna – niektóre firmy postanawiają sprzedać działy, które są nierentowne lub nie pasują do głównej branży albo wizerunku. Jednak gdy nie dostają dobrych ofert, w pewnych przypadkach, zamiast takie działy całkowicie likwidować, decydują się na utworzenie spin-offu.
Czy znacie jakieś korporacyjne spin-offy?
Czy uważacie, że takie rozwiązanie ma jakieś złe strony?