Pojawienie się i rozwój mediów społecznościowych sprawiło, że rekrutacja uległa znaczącej metamorfozie.
Nowoczesne narzędzia wniosły wiele korzyści w codzienną pracę konsultantów personalnych.
Oto najważniejsze:
– Sprawniejszy przebieg rekrutacji
Rekrutacja może zdecydowanie nabrać tempa dzięki sprawnemu posługiwaniu się możliwościami , jakie dają media społecznościowe. Etap od zamieszczenia ogłoszenia przez wyszukanie odpowiednich osób aż po dotarcie do nich może zawrzeć się w ciągu raptem kilku dni. Jest to dwukrotnie, a niekiedy nawet trzykrotnie szybsza metoda w porównaniu do innych, bardziej tradycyjnych narzędzi. Media społecznościowe poszerzają zakres możliwości identyfikacji kandydatów. Pozwalają zwiększyć grupę docelową, przy jednoczesnym sprecyzowaniu jej profilu.
– Ograniczenie czy zwiększenie kosztów?
Ten aspekt nie jest jednoznaczny. Korzystając z mediów społecznościowych można ograniczyć tradycyjne metody rekrutacji, a tym samym znaleźć oszczędności. Ponadto da się stosować je w pełnym zakresie. Jednocześnie można zaobserwować postępującą komercjalizację mediów społecznościowych. Oprócz nowych, płatnych funkcji nierzadko dochodzą formy odpłatności za korzystanie z darmowych wcześniej opcji.
Media społecznościowe są środkiem ułatwiającym osiągnięcie celów w procesie rekrutacji, z czego branża doskonale zdaje sobie sprawę. Według badań przeprowadzonych wśród konsultantów zawodowych w ramach ?Jobvite 2012 Social Recruiting Survey?* 92% ankietowanych korzysta
w swojej pracy z tych innowacyjnych narzędzi lub planuje zacząć. Stosując je 73% pytanych doprowadziło do zatrudnienia kandydatów. Potwierdza to, iż media społecznościowe przyjęły się
w środowisku rekrutacyjnym i zyskują coraz większą akceptację.
Rzeczywistość ma jednak to do siebie, że wraz z rozwiązaniem jednych problemów na ich miejsce pojawiają się nowe. Nie inaczej jest w przypadku korzystania przez rekruterów z omawianych tutaj nowoczesnych narzędzi.
– Nowe metody=nowe obowiązki
Używanie mediów społecznościowych oznacza wykonywanie różnych czynności związanych
z funkcjonowaniem w nich. Tym samym dochodzą nowe obowiązki, często niezwiązane bezpośrednio z procesem rekrutacji. Takim przykładem jest obecność w grupach i forach branżowych. Wymaga to uważnego śledzenia, które grupy cieszą się największą popularnością
i zrzeszają najbardziej wartościowe osoby.
– Utrudnienia w kontakcie z kandydatem
Także w zakresie docierania do kandydatów pojawiły się nowe problemy. Nie wszyscy użytkownicy Goldenline, Linkedin czy innych serwisów dbają o aktualizację swoich danych. Stąd też, niektóre profile okazują się być niekompletne, o czym rekruter dowiaduje się w późniejszym etapie swojej pracy, np. po skontaktowaniu się z kandydatem. Rozwój mediów społecznościowych wpływa na zwiększenie liczebności tzw. ?kandydatów pasywnych?. Są to osoby zatrudnione, w związku z czym nie przeglądają portali, ogłoszeń i nie wysyłają swoich dokumentów aplikacyjnych. Konsultanci personalni są wówczas w sytuacji, kiedy muszą przekonać potencjalnego kandydata przynajmniej do rozważenia możliwości zmiany pracy. Z drugiej strony gdyby nie popularność tego typu serwisów większość z tych osób byłaby niemożliwa do zidentyfikowania..
Chociaż nadal pewna część branży funkcjonuje tak, jakby nic się nie zmieniło w ostatnich latach, to grupa ta jest coraz mniej liczna. Zrozumienie specyfiki mediów społecznościowych stwarza realną szansę na umiejętne ich wykorzystanie. Wówczas rekruter zyskuje prawdziwie cenne i przydatne narzędzia. Czas pokaże czy będą jednym z wielu środków
w pozyskiwaniu pracowników czy też staną się fundamentem, bez którego skuteczna rekrutacja będzie niemożliwa do przeprowadzenia.
—————————————————————————————
* JOBVITE Social Recruiting Survey Results 2012