Rozmowa kwalifikacyjna, a w szczególności jej wynik, są niezwykle ważne podczas procesu rekrutacji. Czy aby na pewno najważniejsze? Okazuje się, że nasze szanse na zatrudnienie zależą nie tylko od przebiegu rozmowy z firmą. Są też uzależnione od wrażenia, jakie uda nam się wywrzeć na pracodawcy jeszcze na kilka dni lub nawet tygodni przed spotkaniem.
Nie oznacza to od razu, że aby dostać pracę musimy nawiązać bliskie relacje z rekruterem czy pracodawcą. Rozmowa kwalifikacyjna to tylko etap długiego i żmudnego procesu rekrutacji. Aby odnieść sukces, wystarczy odpowiednio wcześnie zadbać o nasz profesjonalny wizerunek. Oto jak zrobić dobre wrażenie już od samego początku procesu.
Odpowiednio przemyślane poszukiwanie pracy
Aplikując na wiele stanowisk, nie dajemy sobie wystarczającej ilości czasu na stworzenie jakichkolwiek relacji z osobami odpowiedzialnymi za rekrutację. Zamiast wysyłać CV do firm, które akurat poszukują pracowników, skupmy się raczej na znalezieniu tej idealnej dla nas pracy. Dzięki temu na rozmowie pokażemy pasję i zainteresowanie, czyli właśnie to, czego hiring managerowie oczekują. Natomiast czas zaoszczędzony na zasypywaniu rekruterów wiadomościami możemy przeznaczyć na dopracowanie dokumentów. Poznajmy tajemnice dobrego CV i listu motywacyjnego, tak aby nasza aplikacja do firmy była spójna, przemyślana i wyjątkowa. Pomocna może się okazać aplikacja ValueMyCV. Rozmowa kwalifikacyjna również nie może być w naszym wykonaniu zbyt żywiołowa. Do niej także powinniśmy skrupulatnie się przygotować.
Rozmowa kwalifikacyjna
Na rozmowę kwalifikacyjną powinniśmy przyjść odpowiednio przygotowani. Musimy znać branżę, z jakiej pochodzi firma, jej rozmiar oraz kilka najnowszych projektów. Informacje znajdziemy na stronie internetowej firmy, kontach jej pracowników na Twitterze, LinkedInie oraz innych mediach społecznościowych. Dobrym pomysłem jest poszukanie informacji o osobie, która będzie przeprowadzać rozmowę oraz sprawdzenie jej doświadczenia zawodowego. Dzięki temu na spotkaniu będziemy wyglądać na skrupulatnych i dobrze poinformowanych.
Aplikowanie na więcej niż jedno stanowisko w danej firmie, zazwyczaj nie jest dobrze postrzegane. Możemy wtedy sprawiać wrażenie, że zależy nam jedynie na samym zatrudnieniu i podejmiemy się czegokolwiek. Natomiast jeżeli rekruter sam zaproponuje, że nasze doświadczenie bardziej pasuje do innego stanowiska, wtedy posłuchajmy jego rady.
CV dopasowane do stanowiska
Hiring manager wyrabia sobie o nas opinię już podczas czytania naszego CV, warto więc o nie zadbać pod względem merytorycznym i wizualnym.
Ułatwiając pracę managerowi, zyskamy jego przychylność. W tym celu wystarczy opisać swoje doświadczenie pasujące do danej pozycji na górze CV, tak aby nie trzeba było szukać informacji w całym dokumencie. Warto też umieścić w nim słowa i zwroty, które pojawiają się w ogłoszeniu o pracę. Jeżeli firma poszukuje osoby kreatywnej, CV zredagujmy tak, aby to słowo się w nim znalazło. Zamiast napisać, że kierowaliśmy zespołem podczas realizacji ważnego projektu marketingowego, doprecyzujmy, że był to „kreatywny projekt” i napiszmy, co było jego celem.
Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie niektórych informacji w punktach oraz dodanie osobnej sekcji z umiejętnościami. Dzięki temu CV będzie czytało się szybciej oraz wyraźnie pokażemy, co potrafimy.
Idealny list motywacyjny
Wzorowy list motywacyjny składa się z 4 części:
- wyjaśnienia, dlaczego chcemy dostać akurat tę pracę;
- pokazania, że posiadamy do niej odpowiednie kwalifikacje;
- wytłumaczenia, dlaczego pasujemy do kultury organizacji;
- zaprezentowania, w jaki sposób wniesiemy do firmy coś od siebie.
Dobrze napisany list motywacyjny ułatwia hiring managerowi dopasować nas do wymogów otwartej pozycji. Dlatego też musimy w nim pokazać, jak nasze wcześniejsze doświadczenie przygotowało nas do pracy na danym stanowisku. Starając się o pracę w marketingu, nie piszmy po prostu, że pracowaliśmy nad dużą kampanią marketingową. Dodajmy więcej informacji jak np. to, że przejęliśmy inicjatywę w przygotowaniu prezentacji dla klienta, odpowiednio dopracowaliśmy język i grafikę oraz pokażmy jakie rezultaty dzięki temu osiągnęliśmy. Weźmy pod uwagę również Employer Branding firmy.
Profesjonalizm w komunikacji
Każda interakcja z potencjalnym pracodawcą to szansa na zrobienie dobrego wrażenia. Musimy więc pamiętać, że nasze zachowanie cały czas wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani. Kontaktować się będzie z nami nie tylko headhunter, ale i pracodawca lub inne osoby pośredniczące w rekrutacji. Coraz popularniejszy staje się bowiem outsourcing procesów rekrutacji. Musimy być zatem przygotowani na profesjonalne rozmowy z różnymi osobami.
Unikajmy odbierania telefonu w momentach, kiedy nie możemy zachować się profesjonalnie. Nie odbierajmy również, gdy jesteśmy w głośnym otoczeniu i nie będziemy w stanie słyszeć rozmówcy. Dodatkowo postępujmy zgodnie ze wskazówkami i radami na każdym etapie procesu. Upewnijmy się, że w napisanych przez nas mailach nie ma literówek lub błędów. Pamiętajmy też, że rozmowa o pracę zaczyna się tak naprawdę już w momencie przekroczenia drzwi.
Poświęcając czas na wypracowanie pozytywnego wizerunku, dajemy sobie większą szansę na to, że rozmowa kwalifikacyjna posłuży jedynie utwierdzeniu hiring managera w przekonaniu, że to właśnie nas chce zatrudnić.