Towarzyszy nam na co dzień w życiu i nie jest, niestety, niczym przyjemnym. Jak już sama nazwa wskazuje – ghost, to duch. Mianem ghostingu określa się zachowanie osób, które bez podania przyczyny znikają z naszego życia. Zjawisko wywodzi się z randkowania i dotyczy pierwotnie unikania kontaktu przez jedną ze stron związku. Przyjaciele, znajomi, ale także kontrahenci, współpracownicy … przychodzi moment, kiedy ni stąd ni zowąd po prostu przestają odbierać telefony, oddzwaniać, odpisywać na wiadomości mailowe i smsy. Pewnego dnia z sobie tylko znanych powodów stosują strategię unikową, by wreszcie całkowicie zniknąć z naszego życia osobistego czy zawodowego i nigdy nie wrócić. Każdy, kto doświadczył ghostingu doskonale wie, jak przykre to doświadczenie.
Na gruncie zawodowym ghosting może poważnie zaszkodzić firmie. Znikają kontrahenci, współpracownicy, pracownicy … Faktem jest jednak również od pewnego czasu mamy do czynienia z ghostingiem, który pojawia się coraz częściej także na etapie rekrutacji. Bez żadnego wyjaśnienia firma przestaje kontaktować się z kandydatami ubiegającymi się o pracę. Wywołuje to ich frustrację i rozczarowanie. Zjawisko to nie tylko wpływa negatywnie na kandydatów, lecz może poważnie zaszkodzić firmie. Jeżeli bowiem osoby poszukujące pracy są ghostowane, a skończą jako pracownicy konkurencji, na pewno nie będą miały dobrego zdania o firmie, nie polecą jej znajomym i współpracownikom. W związku z tym liderzy HR powinni zastanowić się nad swoimi praktykami rekrutacyjnymi i wprowadzić niezbędne zmiany. Ghosting wymaga natychmiastowej uwagi!
Niestety, zjawisko ghostingu nasiliło się ostatnio. Zarówno ze strony kandydata, jak i rekruterów jesteśmy w stanie wyeliminować czy też przeciwdziałać jego występowaniu. O ghostingu pisaliśmy już na naszym blogu, poniżej znajdziesz kilka wskazówek dotyczących relacji kandydata z rekruterem.
Negatywne skutki ghostingu w rekrutacji dla firm i kandydatów
Jak już wspomnieliśmy, ghosting na etapie rekrutacji pozostawia osobom poszukującym pracy negatywne wspomnienia. Mogą one znacząco zaszkodzić reputacji pracodawcy na rynku pracy. Codziennie dzielimy się swoimi doświadczeniami z rodziną, znajomymi, przyjaciółmi, współpracownikami … Nie tylko słyszymy komentarze w bezpośrednej rozmowie, docierają do nas słowa krytki w kolejce w sklepie, na ulicy, czytamy je codziennie na portalach społecznościowych i Linkedin. Słysząc i czytając negatywne opinie zniechęcamy się do danej osoby, firmy, potencjalnego pracodawcy, ostrożnie podchodzimy do publikowanych przez niego ogłoszeń i ofert pracy. Często szukamy osób, które mogą potwierdzić bądź zaprzeczyć zasłyszanym negatywnym opiniom.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której negatywne komentarze docierają do wysoko wykwalifikowanych kandydatów, rozważających aplikowanie na stanowisko u danego pracodawcy i przesłanie swojego CV. Słyszą lub czytają negatywne recenzje na stronach internetowych, w mediach społecznościowych. Zamierzali ubiegać się o wolne stanowisko w danej firmie, ale dowiedzieli się o ghostingu w rekrutacji, który cyklicznie występuje w tej firmie. Co teraz? Nie będą tracić czasu na rekrutację, skoro mogą pewnego dnia po prostu przestać dostawać jakiekolwiek informacje od zespołu rekruterów. Rezygnują z rekrutacji do tej firmy, zaczynają interesować się innymi możliwościami na rynku pracy, szukają innej oferty. Negatywne doświadczenia mogą znacząco zaszkodzić reputacji przyszłego pracodawcy.
Ghosting w rekrutacji nie tylko utrudnia przyciągnięcie największych talentów, może także wpłynąć na zdolności firmy do zatrzymania już zatrudnionych pracowników. Negatywne opinie mogą wpłynąć na markę pracodawcy. Postrzegany jako nierzetelny, niegodny zaufania zaczyna często tracić najlepszych pracowników, którzy przechodzą do konkurencji.
Dlaczego kandydaci znikają w procesie rekrutacyjnym?
Istnieje wiele czynników, które powodują występowanie zjawiska ghostingu w rekrutacji. Jeśli chodzi o znikających kandydatów ubiegających się o dane stanowisko, aż 46% z nich jako przyczynę swojego zniknięcia podaje bezosobowy proces rozmowy kwalifikacyjnej. Wśród pozostałych powodów jest na przykład otrzymywanie bardziej atrakcyjnych ofert pracy (28%), niewłaściwe przedstawienie roli przez rekruterów lub pracowników HR (27%), negatywne recenzje danej firmy w Internecie (26%) oraz niechęć do postrzeganej kultury pracy (22%).
Druga strona medalu to oczywiście ghosting w rekrutacji. Rekruterzy przestają kontaktować się z kandydatami z wielu powodów. Jednym z nich jest niewątpliwie przeciążenie. Przyczyną ghostingu ze strony rekruterów jest duża ilość prowadzonych jednocześnie procesów rekrutacyjnych, duża liczba kandydatów na każde stanowisko… powoduje to, często nawet nieświadomy, brak kontaktu ze strony rekrutera. Wielu z nich również zrywa komunikację w przypadku negatywnych decyzji. Jeżeli kandydat zostaje odrzucony na którymkolwiek etapie rekrutacji, nie informują go o decyzji, unikają przekazywania niekorzystnych informacji, komunikują się wyłącznie z tymi, którzy przechodzą do kolejnych etapów.
Niestety, pracownicy HR często mniej lub bardziej świadomie angażują się w ghosting, przez co szkodzą marce swojego pracodawcy, przyczyniają się do zmniejszenia liczby poleceń pracowników i zwiększenia kosztów rekrutacji. Tylko jasna, spersonalizowana komunikacja z osobami poszukującymi pracy, zapewnienie im realistycznych oczekiwań, a następnie ich zaspokojenie mogą sprzyjać kreowaniu pozytywnego doświadczenia kandydatów, poprawić markę pracodawcy i przyciągnąć do firmy największe talenty w 2024 roku.
Jak wyeliminować niepokojący ghosting ze strony rekrutera?
Ghosting można wyeliminować, lub chociaż dążyć do jego zmniejszenia lub wyeliminowania. Liderzy HR powinni w tym celu wdrażać różnego rodzaju dobre praktyki. Jedna z nich to potrzeba skutecznej, otwartej i przejrzystej komunikacji, którą należy utrzymywać przez cały proces rekrutacji. Regularne aktualizacje i jasna informacja zwrotna to podstawa na każdym etapie rekrutacji. Każdy z kandydatów ma prawo do bycia informowanym na bieżąco o swoim statusie w procesie rekrutacji. Sprzyja to nie tylko ograniczeniu zjawiska ghostingu, ale również budowaniu zaufania do potencjalnego pracodawcy. Warto również ustalić już na wczesnym etapie rekrutacji, jak wyglądała będzie komunikacja z kandydatami. Ustalić i poinformować o tym kandydatów. Zmieniszy to ich niepewność, niepokój i stres, wyeliminuje pojawiające się wątpliwości. Pomoże skutecznie zaplanować poszukiwanie pracy, zainteresowanie ofertami innej firmy, a także pozwoli skutecznie zarządzać oczekiwaniami kandydatów. Firmie zaś pomoże uniknąć nieudanych rekrutacji.
Istotne jest także wspieranie osobistych kontaktów i spotkania z przyszłymi współpracownikami. Nowoczesne rekrutowanie to budowanie relacji z kandydatami. Dotyczy każdego etapu rekrutacyjnego i oparta jest m.in na budowaniu kontaktu z rekruterem, autentycznego zainteresowania celami zawodowymi i aspiracjami kandydatów. Dzięki takiemu podejściu kandydaci będą bardziej skłonni do szczerej komunikacji. Jak to osiągnąć? Używanie danych osobowych – imienia i nazwiska kandydata czy też pracownika w wiadomościach, dzielenie się informacjami o kulturze firmy, docenianie osobistych konkretnych umiejętności i doświadczenia danego kandydata – to tylko kilka wskazówek, z których warto korzystać na każdym etapie procesu rekrutacyjnego.
Nawet w przypadku zakończenia procesu rekrutacyjnego czy odrzucenia kandydata należy zapewnić odpowiednią komunikację z kandydatem. Część korespondencji można automatyzować – wysłać spersonalizowanego maila, podziękować za poświęcony czas i zainteresowanie ofertą, przekazać feedback czyli informacje zwrotne na temat jego kandydatury, odbytej rozmowy rekrutacyjnej czy też zaprosić do ubiegania się o przyszłe oferty pracy i wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym ponownie. Można w ten sposób skutecznie uniknąć ghostingu w rekrutacji i zadbać o budowanie silnej relacji z kandydatami.