Współczesny rynek pracy z całym mnóstwem utalentowanych kandydatów wymusił na firmach większy nacisk na budowanie zewnętrznego wizerunku firmy (employer branding). W tym celu horrendalne sumy wydawane są na kampanie wizerunkowe, wliczając reklamę w social media i TV, bilbordy, konferencje, sponsoring sportu i akcje ekologiczne.
W teorii, wszystkie te narzędzia mają służyć poprawieniu wizerunku i dotarciu do najlepszych kandydatów. Jak to wygląda w praktyce?
Zacznijmy od początku
Kultura traktowania pracownika ma duży wpływ na budowanie marki firmy. Odpowiednie podejście do kandydata już na samym początku procesu rekrutacji, może zdziałać cuda w kwestii budowania wizerunku. Jednocześnie negatywne doświadczenie w takim procesie czyni wielkie szkody w czasach publicznych opinii w Internecie. Mogłoby się wydawać, że to oczywistość, jednak wiele firm nie zdaje sobie z tego sprawy.
Jeden klik
Pierwsze wrażenie pojawia się już w momencie, kiedy kandydat klika w ofertę pracy i odwiedza stronę internetową pracodawcy. Warto zapamiętać, że przyjazny użytkownikom interfejs i system do aplikowania w pełni funkcjonalny na urządzeniach mobilnych jest niezbędny dla kandydata. Sam moment przesłania CV i zaaplikowania nie powinien zająć więcej niż kilka minut.
Rekruter
Rekruter dzwoniąc do kandydata powinien z szacunkiem przekazać treściwy feedback. Koniecznie należy przekazywać takie informacje przez telefon i zaproponować opiekę w dalszym procesie. Pozytywny oddźwięk pozostawiony w każdym z kandydatów (również tym niezatrudnionym) pozwala uniknąć negatywnych opinii, które mogą mieć wpływ na przyszłe rekrutacje.
Hiring Manager
Jako Hiring Manager bądź świadom tego, że spora część kandydatów jednocześnie uczestniczy w innych procesach rekrutacyjnych (zainteresowanie wykwalifikowanymi specjalistami nie spada!). Dlatego tak ważne jest, aby odnosić się do kandydata z szacunkiem i aby każdy kontakt z nim był pozytywny i zachęcający.
Administrator
Planowanie rozmów kwalifikacyjnych i proponowanie terminów spotkań jest ważne bo bezpośrednio uderza w czas i życie kandydata. Popełnianie błędów w tym miejscu bezapelacyjnie wpływa na wizerunek firmy.
Dopracuj proces
Zbieranie feedbacku od kandydatów na temat samego procesu rekrutacji jest ważne. Nie tylko dajemy kandydatom poczucie że ich zdanie się liczy ale również zyskujemy cenne wskazówki na temat słabych miejsc w istniejącym procesie rekrutacji.
Kandydat wkłada dużo czasu i energii w znalezienie pracy i oczekuje potraktowania go zgodnie z jego wysiłkiem Ten istotny fakt potwierdzają badania, które pokazują że ponad połowa kandydatów przyznaje, że doświadczenia z procesu rekrutacji mają wpływ na decyzję o objęciu stanowiska. We współczesnym świecie dobre wieści rozchodzą się szybko, ale te złe jeszcze szybciej. Każdy etap procesu rekrutacji powinien rzucać pozytywne światło na wizerunek firmy i jej wartości. Kilka prostych poprawek może stanowić ogromną różnicę w osiągnięciu sukcesu firmy i rekrutacji.