Poszukiwanie pracownika na odpowiedzialne, kierownicze stanowisko, powinno przebiegać zupełnie inaczej, niż rekrutowanie pracowników niższego szczebla. Jeśli nie chcemy, by – w odpowiedzi na ofertę pracy – zgłosiło się wiele przypadkowych, nieodpowiednich osób, warto podejść do tematu profesjonalnie i podjąć współpracę z konsultantem Executive Search (Headhunterem).
Headhunter, czyli kto?
W Polsce jest to zawód wciąż jeszcze mało znany. Headhunter, czyli “Łowca głów”, to osoba poszukująca kandydatów, najlepiej spełniających kryteria naboru na dane stanowisko. Choć headhunting w naszym kraju dopiero wkracza w fazę rozkwitu, coraz więcej firm pragnie korzystać z pomocy specjalisty, zwłaszcza przy wyszukiwaniu ekspertów z wąskiej specjalizacji, którzy mieliby objąć kierownicze stanowiska.
Headhunter – korzystając ze swojej rozległej sieci kontaktów – zajmuje się wyszukiwaniem najlepszych specjalistów z danej branży. Szuka ich przede wszystkim wśród osób, zajmujących podobne stanowisko do tego, które oferuje klient. W związku z tym, że eksperci, pracujący na wysokich stanowiskach, w dobrych firmach, zwykle nie myślą o zmianie pracy, łowca głów musi się sporo natrudzić, by dotrzeć do kandydata i nakłonić go do udziału w procesie rekrutacji. Wykwalifikowani specjaliści z branży HR znają techniki negocjacyjne, które pozwolą im pozyskać najlepszych kandydatów do dalszej realizacji projektu.
Starannie wyselekcjonowani kandydaci
Łowcy głów przystępują do poszukiwania kandydatów przede wszystkim za pomocą techniki executive search, czyli poszukiwania bezpośredniego. Dobry headhunter jest specjalistą w branży, w której rekrutuje pracowników. Znajomość specyfiki rynku oraz kontakty biznesowe w branży to atuty, pomagające headhunterowi w wyselekcjonowaniu odpowiednich kandydatów na dane stanowisko. Dzięki odpowiednio sprecyzowanym kryteriom doboru oraz określeniu, gdzie należy szukać specjalistów, firma współpracująca z łowcą głów, zyskuje pewność, że wśród potencjalnych pracowników są tylko osoby, posiadające odpowiednią wiedzę i umiejętności.
Jak przebiega proces rekrutacji?
Rekrutacja na kierownicze stanowiska, w której uczestniczy headhunter, może trwać od kilku tygodni do około pół roku. Proces ten jest zatem dość czasochłonny, ale za to odznacza się wysoką skutecznością.
Pierwszym etapem rozpoczęcia rekrutacji jest ustalenie przez headhuntera i klienta profilu kandydata. Chodzi nie tylko o ustalenie zakresu obowiązków na oferowanym stanowisku i wyliczenie wymaganych umiejętności kandydata, lecz także o wskazanie polityki firmy i określenie pożądanych cech osobowościowych specjalisty.
Drugim etapem rekrutacji jest opracowanie strategii poszukiwania potencjalnych pracowników – należy ustalić obszar poszukiwań (międzynarodowy, krajowy, albo zawężony do jednego województwa, czy miasta), a także wybrać konkurencyjne firmy, wśród których poszukiwani będą specjaliści z danego sektora.
Kolejne etapy rekrutacji przebiegają już bez czynnego udziału klienta. Headhunter wyszukuje odpowiednich kandydatów, nawiązuje z nimi kontakt telefoniczny i próbuje przekonać ich do udziału w naborze na oferowane stanowisko. Dalszy proces rekrutacyjny to stosowanie różnych technik, pozwalających na ocenę umiejętności kandydata oraz jego osobowości, m.in. specjalistyczne testy, badające kompetencje. Ze wszystkich kandydatów headhunter wybiera zwykle 3-5 najlepszych kandydatów, których przedstawia klientowi. To klient podejmuje ostateczną decyzję, którego z kandydatów zatrudni.
Korzyści płynące ze współpracy z headhunterem
Zdecydowanie się na profesjonalną pomoc w poszukiwaniu pracowników wyższego szczebla, to dla pracodawcy szereg korzyści:
- dostęp do specjalistów, do których samodzielne dotarcie byłoby trudne, lub wręcz niemożliwe;
- brak konieczności żmudnego przeglądania tysięcy bezwartościowych aplikacji na stanowisko;
- brak konieczności samodzielnego przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych i innych etapów rekrutacji;
- pewność, iż zaprezentowani specjaliści w pełni odpowiadają postawionym wymogom i doskonale nadają się na kierownicze stanowisko;
- cały proces rekrutacji ma charakter poufny.
Niektórzy za wadę współpracy z headhunterem, uznają wysokie koszty usługi, warto jednak spojrzeć na to, jak na inwestycję w przyszłość firmy, która – kierowana przez najlepszych specjalistów – z pewnością będzie się rozwijać, przynosząc coraz większe zyski. Zatrudnienie łowcy głów, który zajmie się wyszukaniem idealnego kandydata do objęcia danego stanowiska, to także duża oszczędność czasu.