Studium Przypadku nr 1 – RPO (Recruitment Process Outsourcing)
Naszym klientem była amerykańska firma, która zajmuje się działaniami z zakresu szeroko pojętego marketingu. Są to przede wszystkim: analityka marketingowa, personalizacja, automatyzacja marketingu, zarządzanie doświadczeniem i treścią, analiza doświadczenia klienta. Prym w działalności klienta wiedzie marketing cyfrowy i mobilny. Jest to usługa nowoczesna, ale i wymagająca. Przedsiębiorstwo posiada oddziały w wielu państwach, a jeden z nich znajduje się w Polsce. Po wyodrębnieniu z struktury firmy IBM, oddzielnego działu (spin-off) firma podjęła decyzję o otwarciu 300-osobowego oddziału w Gdańsku. W związku z tym klient zdecydował się na naszą usługę z zakresu RPO (Recruitment Process Outsourcing).
Głównym celem naszej współpracy z zakresu RPO było przedstawienie marki klienta jako pracodawcy na lokalnym rynku oraz zatrudnienie specjalistycznej kadry wysokiego stopnia i niezbędnych fachowców.
Do naszych obowiązków należało przygotowanie całego procesu rekrutacyjnego wraz z odpowiednią dokumentacją spełniającą wymogi formalne. Projekt rekrutacyjny zrealizowaliśmy z sukcesem, co wpłynęło na zadowolenie klienta.
Nowy brand pracodawcy
Ponieważ nasz klient potrzebował dużej ilości specjalistów, w związku z uruchomieniem nowego oddziału, usługa RPO świadczona przez naszych rekruterów sprawdziła się w 100%. Nasi specjaliści stworzyli ośmioosobowy zespół rekrutacyjny, który współpracując ze sobą, działał pod nazwą/marką klienta. Dzięki temu już na etapie przygotowań do procesu rekrutacji wpłynęliśmy na poprawę jego Employer Branding.
Marka klienta nie była bowiem dotychczas znanym pracodawcą na rynku pracy w Polsce. Zespół rekrutacyjny pomógł wypromować brand firmy głównie przy wykorzystaniu social media i materiałów wideo, które promują markę i działalność klienta. Wykorzystując w procesie promocji nowe media, zyskaliśmy pewność, że dotarliśmy do dużej ilości odbiorców. Video marketing umożliwił nam nie tylko stworzenie wartościowego materiału filmowego, ale i promocję w sieci za pośrednictwem wszystkich kanałów dystrybucji. Dzięki tej „wizytówce” daliśmy poznać firmę klienta jej potencjalnym pracownikom, partnerom, czy usługobiorcom.
RPO – główne zadania specjalistów
Zadaniem zespołu rekrutacyjnego było szczegółowe opracowanie całego procesu pozyskiwania kandydatów do pracy. Ponadto, jego członkowie sporządzili wymaganą dokumentację zgodną z wymogami formalnymi naszego kraju. Wspólnie z zespołem pracowników z USA opracowali również klauzule i politykę przetwarzania danych, które są zgodne z przepisami RODO i standardami Unii Europejskiej.
Wykorzystanie usługi, jaką jest Recruitment Process Outsourcing (RPO), w procesie poszukiwania kandydatów do pracy, zapewnia prawidłowe przeprowadzenie wszystkich etapów rekrutacji. Zlecając wykonanie usługi naszej firmie, klient zyskał pewność, że specjalista do spraw rekrutacji wykona wszystkie swoje obowiązki z należytą starannością. Nasi rekruterzy stworzyli plan i strategię rekrutacji, przygotowali oferty pracy i opracowali profil kandydata. Aktywne poszukiwanie pracowników oraz należyte reprezentowanie przedsiębiorstwa już od pierwszych dni nawiązanej współpracy zaowocowało poprawą wizerunku firmy klienta i jej rozpoznawalności na polskim rynku branżowym.
Rozłożenie działań w czasie
Przez pierwsze dwa miesiące naszej współpracy nasi konsultanci użyczali klientowi własny system ATS (ang. Applicant Tracking System). Dzięki skorzystaniu z usługi RPO, firma klienta zyskała profesjonalne narzędzie do zarządzania kandydatami do pracy.
Wdrożenie do procesu rekrutacji ATS pomogło uporządkować cały proces rekrutacji i zadbało o porządek w bazie danych kandydatów klienta.
Następnie specjaliści Sowelo Consulting zadbali o bezpieczny transfer wszystkich pozyskanych danych do nowego systemu klienta. Wszystkie osoby zatrudniające (Hiring Managerowie) zostali również przeszkoleni z obsługi nowej platformy ATS. Dzięki temu zyskali wiedzę na temat zalet elektronicznego wspomagania procesu rekrutacji.
Już w ciągu pierwszych sześciu miesięcy naszej współpracy dostarczyliśmy klientowi aż 400 kandydatów. Wśród nich znalazło się 70 pracowników zatrudnionych przez Klienta. Taki wynik daje nam wysoki hit ratio – plasujący się na poziomie 17,5%. Ten istotny wskaźnik efektywności możliwy był do osiągnięcia dzięki wykorzystaniu najlepszych narzędzi do przygotowania i przeprowadzenia procesu rekrutacji.
Szybko obsadziliśmy wakaty, zatrudniając specjalistów – programistów, testerów, inżynierów ds. wsparcia technicznego, DevOpsów, testerów automatycznych. Co więcej, zatrudnienie w firmie klienta zyskała specjalistyczna i wysoko wykwalifikowana kadra managerska. Wśród nich: managerowie zespołów programistycznych (front-end, back-end, DevOps, QA) oraz managerowie technical support.