Znaczna część ostatniego raportu ?Szanse i wyzwania CIO? przygotowany przez ICAN Institute i Deloitte, poświęcona jest, największej bolączce większości działów IT – kadrom. Poruszone problemy i rekomendacje działań mają przede wszystkim uświadomić menadżerom, jakie stoją przed nimi wyzwania, które kompetencje będą kluczowe dla działów IT, oraz jak zapobiegać retencji pracowników.
Zatrzymać talent
Liderzy IT, zapytani o strategie, którymi posługują się, aby zatrzymać przy sobie talenty zdecydowanie postawili na ?dostęp do nowoczesnych projektów?. Aż 65% liderów uważa, że dywersyfikacja i umożliwienie rozwoju w zakresie nowoczesnych technologii pozwala na zatrzymanie przy sobie pracowników. Na drugim i trzecim miejscu wskazano ?dobrze dostosowane programy szkolenia i rozwoju? (49%) i ?reorganizację ról i struktury IT? (47%). Metody te, mogą gwarantować lojalność części pracowników i są jednocześnie wskazówką dla specjalistów w zakresie direct search i executive search, w jaki sposób przekonać kandydatów do potencjalnego pracodawcy. W raporcie zauważono, że kwestie wynagrodzenia nie mają tak dużego znaczenia, jak jeszcze kilka lat temu. Rzeczywiście, kandydaci mniej zwracają uwagę na wynagrodzenie, ponieważ stawki poszczególnych graczy są do siebie bardzo zbliżone. Niemniej jednak odstępstwa w przypadku poszczególnych stanowisk, mogą spowodować, że przez długi czas nie zatrudnimy nikogo.
Inżynier kontra biznes
Liderzy zauważają również braki, w zakresie kompetencji biznesowych szczególnie, jeśli chodzi o korelację biznesu i IT. Inżynierom brakuje ?myślenia biznesowego? wskazywanego przez 49% badanych i ?promowania innowacji? (37%). Najbardziej niepokoi jednak, brak efektywnej komunikacji, która wskazała ponad połowa badanych liderów. Raport nie bierze pod uwagę kompetencji językowych, chociaż to również ogromny problem, chociażby rekrutacja w Krakowie, inżynierów IT posługujących się biegle językami obcymi innymi niż angielski, jest bardzo trudna i w przypadku niektórych, rzadkich języków, wręcz niewykonalna. Niestety w przypadku niektórych kompetencji technicznych, również występują znaczne niedobory zwłaszcza w zakresie ?zgodności, ryzyka i bezpieczeństwa, analizy biznesowej i analityki związanej z Big Data.
Informacje zawarte w raporcie powinny stanowić szczególny rodzaj poradnika, dla każdego lidera działu IT. Skupienie się na wypracowaniu kompetencji biznesowych u swoich podwładnych powinno stanowić jeden z najważniejszych celów. Zrozumienie biznesu gwarantuje, bowiem, jeszcze lepszą, jakość świadczonych usług, zwłaszcza, gdy inżynierowie mają jednocześnie bliski kontakt z klientami.
Źródło: Szanse i Wyzwania CIO, ICAN Institute, Deloitte
1 komentarz. Leave new