Wzmożona konkurencja, postęp technologiczny, dynamicznie rozwijający się rynek powodują, że przedsiębiorstwa coraz więcej inwestycji przeznaczają na rozwój swoich pracowników. By sprostać tym wyzwaniom, potrzeba sięgnąć po czynniki o charakterze organizacyjnym, takim jak elastyczność, zdolność szybkiego uczenia się pracowników, większe kompetencje. Ważnym elementem stało się podnoszenie wydajności oraz efektywności pracy, a w tym rozwijanie umiejętności pracowników. Rozwój tych elementów zaczął prowadzić do zwiększenia szans podniesienia rangi zarówno przedsiębiorstw jak i samych pracowników oraz na zwiększenie ich konkurencyjności względem innych. Coraz ważniejszym aspektem staje się postrzeganie pracownika, nie tylko, jako składnika kosztów działalności, lecz również, jako część aktywów firmy, dlatego też zaakcentowano konieczność zwiększenia inwestycji w ich rozwój. Kapitał ludzki to zasób zgromadzonych umiejętności, cech, zaangażowania, specjalistycznej wiedzy, potencjału, kreatywności, jakie wykazywane są przez ludzi zatrudnionych w organizacji.
Ważnym aspektem jest by dana osoba mogła się rozwijać oraz poszerzać swoją wiedzę o nowe zagadnienia i umiejętności praktyczne, które są bardzo ważne w celu efektywnego wykonywania swojej pracy oraz uzyskania najlepszych wyników.
Definicja Szkolenia
Poprzez termin szkolenie rozumie się różnego rodzaju formy działań mające na celu udoskonalenie kwalifikacji i kompetencji pracowników, które mają wypływ na polepszenie ich motywacji i efektywności wykonywanej pracy, dodatkowemu rozwojowi osobowości a nowo zatrudnionym pracownikom ułatwienie we wdrożenie się w politykę firmy i odpowiednie przygotowanie względem wypełniania obowiązków.
Szkolenia są inwestycją mającą na celu podnieść jakość oraz standardy pracy, poszerzać horyzonty pracowników. Są pomocne w polepszeniu się wewnętrznej komunikacji firmy.
Szkolenia to uzupełnienie wiedzy i nabycie umiejętności pod kątem awansu czy zmiany stanowiska pracy. Pracownik, który pracuje efektywniej potrzebuje mniej czasu na wykonanie powierzonych mu obowiązków oraz posiada świadomość wyższej wartości rynkowej dzięki udziałowi w szkoleniach, podczas których poszerza swoje kwalifikacje i wiedzę.
Szkolenia podzielić można m.in. na dwa rodzaje: otwarte i zamknięte. W otwartych udział jest dobrowolny i dostępny dla wszystkich. Ma na celu doskonalenie umiejętności w wielorakich dziedzinach, najczęściej dotyczy pracy wykonywanej na danym stanowisku.
Zamknięte- Jest projektowane na potrzeby konkretnych organizacji i są skierowane wyłącznie do zatrudnionych pracowników a niedostępne dla osób spoza firmy. Jest najczęściej obowiązkowe i odpowiednio zaplanowane poprzedzającymi analizami potrzeb.
Znaczącym aspektem szkoleń jest integracja grupy podczas szkoleń dająca możliwość wymiany wiadomości, doświadczeń a także są sprzyjające w tworzeniu sieci kontaktów jakie są pomocne w realizacji zadań zawodowych.
Dobór odpowiednich metod szkoleniowych jest zależny od różnych względów m.in. : celu szkolenia, stylu nauczania, potrzeb, charakterystyki grupy uczestników, czynników organizacyjnych, czasu trwania szkoleniowej sesji.
Szkolenia sprzyjają poszerzaniu wiedzy, zdobywaniu cennych umiejętności i kwalifikacji i jakże cennego doświadczenia, które są teraz najważniejszym atutem w wyścigu o wymarzoną, dobrze płatną pracę. Dzięki nim następuje również wzrost prestiżu i atrakcyjności przedsiębiorstw, dlatego też nie ulega wątpliwości, że tajemnicą sukcesów dynamicznie rozwijających się organizacji jest zarówno profesjonalizm i odpowiednie podejście w szkoleniu kapitału ludzkiego.
Sowelo Consulting posiada w swoje ofercie szkolenia dla headhunterów.
Biografia :
- M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi : strategia i działanie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu 1998,
- M. Kostera, Zarządzanie personelem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2000, str. 109
- M. Łaguna, Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, str. 13
- L. Rae, Efektywne szkolenie, techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Wydawnictwo Oficyna
- D. Lewicka, Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Naukowe PWN 2010
2 komentarze. Leave new
Moim zdaniem warto szkolić pracowników przede wszystkim dlatego, aby mieli poczucie rozwoju. To ich bardzo motywuje oraz czują się doceniani – skoro w nich inwestujesz, to znaczy, że wiesz, że mogą więcej. Nawet niedrogie szkolenia mogą okazać się efektywne, osobiście polecam e-learning (np. Sanora), bo to oszczędza czas pracowników.
Wyszkolony pracownik to kompetentny pracownik. Ponadto ma poczucie, że firma dba o niego. Ważnym jest aby szkolenie było prowadzone fachowo i w sposób ciekawy. Istotne jest również miejsce. Jeżeli szkolenie jest w sprzyjających warunkach to kursanci będą zadowoleni i chętnie przystąpią do takich zajęć.