Proces rekrutacji jest niezbędny w każdym przedsiębiorstwie, dlatego stanowi on jedno z największych wyzwań dla menadżerów w zakresie redukcji kosztów. Zrozumienie i zidentyfikowanie newralgicznych punktów umożliwia identyfikację obszarów, w których można dokonać znacznych oszczędności, nie tracąc na jakości samego procesu zatrudniania najbardziej utalentowanych.
1) Nakłady finansowe związane z informacjami o wolnym etacie.
Nie ukrywajmy, zamieszczenie ogłoszenia w prasie, czy na popularnym portalu internetowym, wiąże się z kosztami, które jako pracodawcy musimy ponieść. Wybierając agencję rekrutacyjną część z tych kosztów można zmniejszyć, lub w przypadku rozliczenia success fee*, w ogóle ich nie ponosić. Oszczędzić można również dzięki połączeniu działań marketingowych z prowadzonymi procesami rekrutacyjnymi, a odpowiedni employer branding gwarantuje satysfakcjonującą liczbę aplikacji spływających prosto z firmowej witryny internetowej.
2) Czas personelu.
Pracownik, który zajmuje się wdrożeniem do pracy nowej osoby, czy przeprowadzeniem procesu rekrutacyjnego, automatycznie jest mniej wydajny w swojej bieżącej pracy. Ponadto firma musi pokrywać koszty związane ze szkoleniami, które dotyczą w szczególności materiałów szkoleniowych i zatrudniania specjalistów, którzy przeprowadzą badania testowe, o ile żaden z pracowników nie posiada takich uprawnień. Warto w tym wypadku przeliczyć na ile opłacalne dla firmy jest zatrudnianie specjalistów ds. rekrutacji na pełen etat. W przypadku mniejszej ilości przeprowadzanych procesów rekrutacyjnych, o wiele bardziej opłacalne może stać się wynajęcie agencji specjalizującej się w executive search i direct search. Spore nakłady finansowe wiążą się także z czynnościami administracyjnymi, takimi jak przeglądanie dokumentów kandydatów, czy sprawdzenie referencji. Także w tym wypadku agencja typu executive search może okazać się dobrym rozwiązaniem, ponieważ w ramach niezmiennej kwoty może zająć się sprawdzeniem referencji kandydata, czy przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego.
3) Wdrożenie.
Aklimatyzowanie się pracownika z kulturą i zwyczajami panującymi w firmie i początkowo niższy poziom jego zdolności, może zmniejszać wartość dodaną, a zwiększać koszty pracownicze. Po pewnym czasie sytuacja się stabilizuje, ale w zależności od predyspozycji danej osoby zależy, jak długo ten proces trwa, a zyski są wyższe od kosztów. Ważne jest, aby już na poziomie rekrutacji eliminować osoby, które mogą mieć problem z dopasowaniem się do kultury firmy, a wybierać profile, które są możliwie jak najbardziej z nią spójne, dzięki czemu proces wdrożenia i aklimatyzacji będzie znacznie krotszy.
Minimalizacja kosztów związanych z rekrutacją to przede wszystkim plan. Odpowiednio skonstruowany pozwala zwiększyć efektywność procesów, przy jednoczesnym zmniejszaniu kosztów ponoszonych przez firmę. Nierzadko outsourcing pewnych działań, do wyspecjalizowanych agencji np. zajmujących się executive search, pozwala na skrócenie czasu rekrutacji i zmniejszenie ilości osób bezpośrednio w nią zaangażowanych.
success fee ? to forma wynagrodzenia, która polega na płatności za usługę dostarczenia kandydata, dopiero po jego zatrudnieniu.
Źródła:
Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, pod red. H. Króla i A. Ludwiczyńskiego, PWN, Warszawa 2006
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2005
Kostera M., Zarządzanie personelem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997
http://www.hrk.pl/en/home/slowniki/slownik_hr/success_fee.aspx