Kierując się myślą Rockefellera, ?czas to pieniądz?, powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że redukcja czasu niezbędnego dla przeprowadzenia niektórych procesów w każdej organizacji, jest jednocześnie oszczędnością kosztów przez nią poniesionych. Co, w takim razie sprawia, że firmy oszczędzają? Odpowiedzi można udzielić jednym słowem ? outsourcing.
Co prawda, koncepcja wydzielania poszczególnych funkcji organizacji, poza jej strukturę i przekazanie ich zewnętrznym podmiotom, znana jest od dawna, jednak w Polsce, z uwagi na stosunkowo późne przemiany ustrojowe, jest praktyką stosunkowo świeżą, dlatego warto mówić o tym, co można outsourcować, zwłaszcza, że w ostatnich latach to właśnie nasz kraj stał się mekką dla światowych centrów usług biznesowych.
Każda organizacja może wydzielić obszary, które nie będą stanowiły istoty jej działalności, a będą niezbędne, dla jej prawidłowego działania na rynku. Firmy zewnętrzne, zazwyczaj przejmują od organizacji funkcje związane z logistyką i informatyką, a także wszelkie operacje o charakterze wspierającym z zakresu szeroko rozumianych zasobów ludzkich, finansów, marketingu i sprzedaży. Każda organizacja może znaleźć obszary, gdzie może zaoszczędzić, zwłaszcza gdy poszczególne procesy, nie są dla niej kluczowymi, a utrzymanie oddzielnego departamentu jest kosztowne.
Jednym z najpopularniejszych procesów, oddawanych w ręce wyspecjalizowanych firm, są wszelkie działania związane z marketingiem i reklamą. Zarówno duże kampanie, jak i działania marketingowe na skalę lokalną, zazwyczaj opracowywane są przez zewnętrzne agencje. Nie można tutaj zapominać o działaniach telemarketingowych, w których specjalizują się organizacje call center, zwłaszcza w wypadku kampanii krótkoterminowych. Bardzo często call center przejmuje od firm, również funkcje związane z technicznym wsparciem użytkowników danego produktu, czy standardową obsługą klienta. Z zakresu informatyki, firmy mogą korzystać zarówno z firm zewnętrznych zajmujących się szeroko rozumianym serwisem sprzętu i oprogramowania, rozwojem niezbędnych w organizacji aplikacji, czy też utrzymaniem niezbędnej infrastruktury sieciowej. Po co przepłacać, skoro można zlecić to ekspertom? Co raz popularniejszy staje się również, outsourcing procesu rekrutacji, który pozwala na oszczędność przede wszystkim czasu, który musiałby poświęcić zatrudniony w Twojej firmie selekcjoner na rozmowę z kandydatami, których nigdy nie brałby pod uwagę, w kontekście danej rekrutacji. Tych, którzy chcą się dowiedzieć więcej o tym, dlaczego outsourcing procesu rekrutacji się opłaca, odsyłam do artykułu: https://www.sowelo.com.pl/blog/dlaczego-outsourcing-procesu-rekrutacji-sie-oplaca/. W przypadku procesów związanych z kadrami, często korzysta się również z wyspecjalizowanych firm szkoleniowych, a w ostatnich latach na popularności zyskują również, konsultanci-specjaliści ?wypożyczani? do przeprowadzenia konkretnych działań, np. związanych z przenoszeniem procesów. Poza zarządzaniem zasobami ludzkimi i usługami IT, najczęściej wydziela się z firmy procesy związane z finansami i przetwarzaniem transakcji. Centra outsourcingowe, specjalizują się również w elektronicznym przetwarzaniu dokumentów, przechowywaniu, drukowaniu, czy obsłudze poczty. Te, z pozoru niewinne czynności, w dużych firmach potrafią być niezwykle pracochłonne i uciążliwe.
Nie ma znaczenia, czy organizacja wybiera outsourcing procesu rekrutacji, logistyki, działań marketingowych, czy jakiejkolwiek innej dziedziny. Istotne jest, aby w przemyślany sposób, zdecydować, które procesy nie stanowią dla firmy wartości dodanej, generują dodatkowe koszty, a ich przeniesienie okaże się dla organizacji oszczędnością czasu i pieniędzy.