Kontynuujemy nasz cykl artykułów o tym, jak używać LinkedIn, by zainteresowali się nami rekruterzy. W poprzedniej części „Jak używać LinkedIn, by znaleźć pracę” zwróciliśmy uwagę na to, jak ważne jest dokładne uzupełnienie informacji, tak aby profil był kompletny i stał się Twoją doskonałą wizytówką.
Dziś skupimy się na tym, jak używać LinkedIn jeszcze bardziej profesjonalnie. Poruszymy kilka kwestii, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niepotrzebne. Są jednak dosyć istotne i robią bardzo dużą różnicę.
Jak już pisaliśmy, ważne jest wypisanie wszystkiego, co tylko pomoże Ci w znalezieniu pracy. Warto też poświęcić chwilę na spersonalizowanie adresu URL swojego profilu. Kiedy zakłada się konto na portalu, LinkedIn na samym początku przypisuje mu przypadkowy ciąg znaków. Ten widnieje później w adresie URL w przeglądarkach. Możesz to zmienić, klikając opcję „Edytuj profil publiczny i adres URL”, którą znajdziesz po prawej stronie. Adres URL dobrych profili to po prostu https://www.linkedin.com/in/imie-nazwisko.
Myślisz, że to niepotrzebne i mało istotne? Wprost przeciwnie. LinkedIn powstał po to, żeby budować sieć i nawiązywać kontakty, które przydadzą się w życiu zawodowym. Długi adres URL, który w ogóle nie wskazuje na użytkownika, na pewno tego nie ułatwi. Dzięki spersonalizowanemu adresowi rekruter łatwiej Cię odszuka. Taki adres możesz też wkleić do stopki w swoich mailach oraz w każdym przypadku komunikacji profesjonalnej i biznesowej.
Jak używać LinkedIn – dodaj swoje umiejętności
Kolejną rzeczą, na którą lubią patrzeć headhunterzy, jest sekcja z umiejętnościami. To doskonałe źródło wiedzy na temat tego, jakie są Twoje umiejętności oraz kompetencje miękkie. Co więcej, wszystko widać w bardzo przejrzysty sposób. Niektórzy rekruterzy od razu zaczynają czytać profile od tej właśnie sekcji, aby dostać „podsumowanie” kandydata, a dopiero potem przechodzą do bardziej szczegółowej lektury.
Warto to wykorzystać, tym bardziej że LinkedIn pozwala na dodanie w tym miejscu 50 pozycji. Dodatkowo każda osoba z Twojej sieci kontaktów może potwierdzić wpisane przez Ciebie umiejętności, klikając znajdujący się obok nich znak +. Im więcej plusów przy danej umiejętności, tym wyżej na liście się znajduje. Zatem wpada w oko jako pierwsza i uważana jest za najważniejszą. Zwiększa to prawdopodobieństwo otrzymania dobrze dopasowanych ofert. Jeżeli Twoje stanowisko to np. Software Developer, rekruter nie wie dokładnie, jaki jest Twój główny język programowania. Jednak jeżeli zobaczy, że Twoja umiejętność programowania w Javie została potwierdzona wielokrotnie, może zaoferować Ci pracę jako Java Developer.
Rekomendacje
Potwierdzenia umiejętności to nie to samo co rekomendacje, które również są ważne i wpływają na Twoją ocenę. Rekomendacje na LinkedInie to krótkie, zazwyczaj kilku zdaniowe oceny wystawione przez Twoich byłych lub obecnych współpracowników, lub po prostu osoby, które Cię znają. Taką rekomendację może zobaczyć każdy, kto odwiedza Twój profil. Dlaczego są tak istotne? Odwołując się do terminologii marketingowej (a przecież „sprzedajesz” siebie jako idealnego kandydata), rekomendacje dają tzw. social proof, czyli dowód słuszności. Opinie innych ludzi bardzo często wpływają na nasze indywidualne decyzje. Widząc, że inni Cię polecają i mają dużo dobrego do powiedzenia na Twój temat rekruter może być pewien, że zrobisz dobre wrażanie w całym procesie rekrutacyjnym i ostatecznie zostaniesz zatrudniony. Dlatego warto poprosić kilka swoich kontaktów o rekomendację. Możesz to zrobić, klikając na ich profilu obok zdjęcia opcję „Więcej”, a następnie „Poproś o rekomendację”.
Dziś dowiedzieliście się, jak używać LinkedIn w kontekście dodawania umiejętności, rekomendacji i ustawiania adresu URL. Sprawdźcie również kolejne porady: