Właśnie zaczynasz swoją przygodę na rynku pracy? A może masz już za sobą kilka lub kilkanaście lat doświadczenia, ale założenie konta na LinkedInie nie było wcześniej dla Ciebie ważne? Dziś podpowiemy, czym jest LinkedIn i na co zwrócić uwagę przy tworzeniu profilu, tak, aby zaprezentować się rekruterom i potencjalnym pracodawcom z jak najlepszej strony.
Portal LinkedIn zadebiutował w 2003 roku. Najprościej można go określić jako Facebook dla Twojej kariery. Jest to platforma, która służy do celów profesjonalnych i biznesowych, m.in. do szukania pracy czy publikowania ogłoszeń. Jeżeli poważnie traktujesz swoją karierę, LinkedIn jest właśnie dla Ciebie. Według statystyk, w marcu 2019 roku korzystało z niego ponad 610 milionów użytkowników z 200 krajów. Skoro już wiemy, czym jest LinkedIn, to teraz zastanówmy się, dlaczego warto mieć konto na LinkedIn?
Przede wszystkim LinkedIn to jedno z głównych narzędzi wykorzystywanych w branży rekrutacyjnej. Zdecydowana większość rekruterów właśnie tam szuka odpowiednich kandydatów na rekrutowane stanowiska. Dodatkowo wpisując w Google imię i nazwisko danej osoby prawie pewne jest, że LinkedIn będzie zaraz na początku wyników wyszukiwania.
Jak powinien wyglądać dobry profil na LinkedIn?
Biorąc pod uwagę nasze długoletnie doświadczenie w branży, wiemy, jak powinien wyglądać dobry profil. Rekruterzy lubią od razu mieć pełen obraz potencjalnego kandydata, tego, kim jesteś i co potrafisz. Działa to na korzyść nie tylko ich samych i to z dwóch powodów. Po pierwsze, jeżeli Twój profil dokładnie wszystko opisuje, to od razu wiadomo, czy jesteś właśnie tą osobą, której szuka rekruter, czy też nie. Niepełne informacje i niedomówienia sprawią, że część rekruterów będzie chciała się z Tobą skontaktować, żeby dopytać o pewne kwestie, bo może właśnie jesteś tym kandydatem idealnym, tylko Twój profil nie do końca na to wskazuje. Czasami owszem tak jest, ale w większości przypadków kończy się to marnowaniem czasu obu stron. Po drugie, i już zdecydowanie gorsze, „ubogie”, lakoniczne profile są bardzo często po prostu pomijane. Ewentualnie rekruterzy biorą je pod uwagę już w ostateczności na samym końcu, kiedy kończą się opcje.
Podaj swoje podstawowe dane
Przede wszystkim pełne imię i nazwisko, adres e-mail oraz lokalizację. Dzięki niej rekruter będzie wiedział, w której części kraju się znajdujesz i z jakimi ofertami może się do Ciebie zwracać. Co ważne, jeżeli rozważasz przeprowadzkę w celu podjęcia pracy, również warto o tym wspomnieć.
Zamieść swoje zdjęcie
Mogłoby się wydawać, że zdjęcie nie jest aż tak istotne – wręcz przeciwnie. Profile bez zdjęcia uznaje się za mało aktywne, od dawna nieaktualizowane lub po prostu za konta spamowe. Zdjęcie zwiększa wiarygodność, ale też pozwoli lepiej Cię zidentyfikować i dopasować twarz do nazwiska, dzięki czemu rekruter na pewno lepiej Cię zapamięta. Jakie zdjęcie wybrać? Niekoniecznie musisz się na nim prezentować w garniturze albo garsonce, ale jednak najlepiej celować w coś profesjonalnego, gdzie dobrze widać Twoją twarz. Raczej nie wybieraj zdjęcia prywatnego zrobionego na imprezie rodzinnej albo takiego, na którym ledwo można Cię zobaczyć – pamiętaj, że LinkedIn to jednak nie Facebook i ma służyć Twojej profesjonalnej karierze.
Napisz o sobie kilka zdań w sekcji Podsumowanie
Kim jesteś, co potrafisz, jakie są Twoje zainteresowania, na jakich stanowiskach najbardziej chcesz pracować. Umieść tu informacje, które pomogą rekruterowi Cię poznać i dopasować do konkretnego stanowiska. Stawiaj na konkrety, czyli na to, co do tej pory udało Ci się osiągnąć, albo jaką masz wiedzę i umiejętności. Słowa w stylu „ambitny” czy „zdeterminowany” uważane są za utarte frazesy spotykane już praktycznie wszędzie. Pomyśl, co pozwoli Ci się wyróżnić spośród tłumu.
Doświadczenie zawodowe opisz ze szczegółami
Oprócz podania nazwy stanowiska i firmy dodaj jeszcze, jakie były twoje obowiązki. Między innymi po tych informacjach rekruter poznaje, czy jesteś osobą, której szuka. Zwykłe „Software Engineer” niestety nie wystarczy. Jeżeli jesteś zaraz po studiach, w tej sekcji możesz umieścić staże, praktyki zawodowe, wolontariaty czy koła naukowe. Zatem wszystko, co pokaże, że jesteś osobą zaangażowaną i aktywną.
Zbuduj swoją sieć
Dobra sieć ma same korzyści, a prawdopodobieństwo, że osoby, które znasz, są już na LinkedIn, są bardzo wysokie. Dodaj ich do swojej sieci, dzięki czemu zwiększysz swoją wiarygodność (profile z małą ilością „znajomych” wyglądają podejrzanie) oraz możesz wysłać im wiadomości. To dobry sposób na pozostanie w kontakcie z ludźmi ze szkoły i studiów. Nie bój się zapraszać też rekruterów. Zazwyczaj to oni zapraszają ludzi do swojej sieci, więc możesz się w ten sposób wyróżnić. Dzięki temu kontakt z Tobą będzie łatwiejszy, a Ty będziesz widzieć, jakich osób akurat szukają. W treści zaproszenia napisz, że szukasz aktualnie pracy. Dzięki temu rekruter będzie wiedział, że masz konkretną sprawę, w której może Ci pomóc, a nie po prostu rozbudowujesz sieć na przyszłość i nie oczekujesz kontaktu z drugiej strony.
Wymień swoje umiejętności i dołącz do kilku grup
Sekcja z umiejętnościami zazwyczaj najlepiej pokazuje, co potrafisz. Dlatego nie zapomnij jej uzupełnić o przynajmniej 5 pozycji (ale im więcej, tym lepiej). Technologie, narzędzia, umiejętności miękkie – wpisać tutaj można wszystko, co pomoże Ci w rozwoju kariery. Co więcej, osoby z Twojej sieci mogą potwierdzić Twoje umiejętności, klikając na znajdujący się przy nich plusik. To z kolei jeszcze bardziej wzmocni Twój profil. Warto też dołączyć do kilku grup blisko związanych z Twoim doświadczeniem i zainteresowaniem. Nie tylko możesz tam porozmawiać z innymi o łączących Was rzeczach, ale swoją aktywnością pokażesz zaangażowanie.
Wiesz, czym jest LinkedIn i jak powinien wyglądać Twój profil
Wiesz już, czym jest LinkedIn i jak powinien wyglądać dobry profil. Teraz załóż konto i zastosuj powyższe informacje, a Twoje poszukiwania pracy na pewno na tym zyskają. Powodzenia!
Jeżeli potrzebujesz więcej informacji, sprawdź naszą serię:
Jak używać LinkedIn, by znaleźć pracę? Część I – udoskonalenie profilu
Jak używać LinkedIn, by znaleźć pracę? Część II – umiejętności, rekomendacje i URL
Jak używać LinkedIn, by znaleźć pracę? Część III – ustawienia prywatności